Elo- ja syyskuu ovat olleet kiireisiä kisojen ja valintakokeiden osalta. Tuomareilla on merkittävä vastuu näissä tapahtumissa.
Tuomaroinnissa katsotaan paljon tanssijan tanssi- ja ilmaisuteknisiätaitoja. Tuomari ei voi kuitenkaan perustaa näkemystään omaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen vaan tuomarin tulee lisäksi ymmärtää, tanssilajien historiaa, taidetta, kulttuuria sekä niiden sisältämää merkitystä tanssissa ja sen puitteissa tapahtuvia eri tunneilmaisuja ja mielipiteitä teosten tulkinnassa.
Tuomarin on kyettävä pohtimaan omaa tapaansa tulkita tanssillista teosta ja keskustelemaan teoksen arvioinnista.
Tuomareiden tavoitteena on kehittää tanssijoiden luovuutta ja oivaltamista, vahvistaa oppimista, ymmärtämistä ja perusteltujen valintojen tekoa, jotka luovat muutosta tanssijan polulle.
Oletko ajatellut, mitä kilpailutoiminta ovat tuomareiden näkökulmasta? Haastattelimme Citydancen toimitusjohtajaa, Merja Satulehtoa hänen pitkästä tuomarointi urastaan.
”Liikuntaa ja tanssia olen harrastanut ikäni. Siirryin virallisesti tanssinammattilaiseksi v. 1984 ja siitä lähtien olen ollut päätoiminen tanssinopettaja, tanssija, koreografi ja tanssituomari. Alkuvaiheessa tuomarointityöni keskittyi tanssiurheilun vakio- ja latinalaistansseihin ja sillä puolella tuomarointikokemusta on kertynyt runsaasti aina lajin kansallisista rankingkilpailuista SM-kilpailuihin ja ammattilaisten EM- ja MM-kilpailuihin. Pikkuhiljaa tanssitoimintani palatessa myös juurilleni – minullahan on monilajitausta – mukaan tulivat myös erilaiset tanssitapahtumat ja katselmukset sekä FDO:n (Finnish Dance Organization) edustamien lajien kilpailut.
Olen tuomaroinut kansainvälisesti eri tanssiurheilukilpailujen lisäksi performing arts-. disco dance- ja Latino & Caribbean Show SM&IKM-, EM- ja MM-kilpailuja kuin myös eri maiden kansallisia mestaruuskilpailuja. Toimin myös FDO:ssa tuomarikouluttajana sekä kilpailujenvalvojana.
Joku saattaa vielä muistaa minut myös tv-ohjelmista Tanssii Tähtien kanssa, jossa olin tuomarina vuosina 2006 ja 2007 sekä Dance Suomesta, joka puolestaan pyöri tv:ssä vuosina 2010 ja 2012. Tällä hetkellä tuomarikokemusta siis takana 37 vuotta.
Tuomarointi on ehdottomasti muuttunut ”mutu” tuntumalla toimivasta selkeästi lajista riippuen eri arviointiperusteisiin pohjaavaksi. Tuomarille on näin annettu tavallaan työkalut tehdä työtään pohjaten selkeisiin eri osa-alueisiin ja arviointikriteereihin. Samoin nykyisin jo paljon pureudutaan tuomarityön haasteisiin ja eettisiin ohjeisiin.
Tuomari on ihminen ja ihminen reagoi, eläytyy, kokee – tuomarinakin. Eikä se kiellettyä ole. Silti jalat pitäisi pysyä maassa ja pyrkiä tekemään päätökset todellisten arvioitavien asioiden suhteen eikä omien mieltymysten kautta. Tuomarina hyvinkin voi käydä niin, että voittaja ei ole ollenkaan se teos, joka sinua katsojana puhutteli.
Tuomarityöstä pitää ensisijaisesti olla aidosti ja oikeasti kiinnostunut. Tehtävä on vastuullinen ja vaatii myös tietyllä tavalla siviilirohkeutta toimia oman näkemyksen, kokemuksen ja tietotaidon pohjalta tuomaroinnin arviointiperusteita käyttäen. Koulutus ja kokemus auttavat ehdottomasti kuten missä tahansa muussakin tehtävässä.” -Merja kertoo
Vuoden 2021 kevään kaikki IKM & SM – kisat jouduttiin siirtämään koronan vuoksi syksylle ja tästä syystä kaikilla tuomareilla, koreografeilla, tanssijoilla ja huoltojoukoilla on melkoisen tiheätahtinen syksy elo-lokakuun alun aikana. Suurin osa kisoista on jo tanssittu ja tulossa on seuraavaksi lasten IKM 2021 ja Disco IKM & SM sekä Aikuiset 2 ja 3 IKM 2021.